It's all about drugstore's skin care and make up addicted !

Monday 12 February 2018

Skin Care + Make Up ke Kelas Setiap Hari.

Assalamualaikum,

Bingung fikirkan tajuk. Macam pelik pun ada. Tapi harap korang faham lah ye. hehehee..

Sebelum start make up, penjagaan muka adalah SANGAT PENTING supaya tak berlakunya liang pori tersumbat dek foundation la apa la. To be honest, I'm not a flawless skin type person. Jerawat selalu je naik and till now, aku masih mencari jalan penyelesaian.

But, why not kalau aku share rutin harian aku setiap kali sebelum ke kuliah @ kelas. 


Lepas cuci muka + mandi + pakai baju semua tu, I'll make sure that :

1. Spray my face using Bio Essence Miracle Bio Water. Kenapa aku pilih this face mist ? This is because, it has 20 advantages for us. Bukan hanya untuk muka, tapi untuk rambut dan badan. Since aku spray untuk muka, the pros that it has include controls oil, refines pores, whitens and brightens skin, reduces dark circle and eye bags and many more. Korang boleh search Google okay. Apa yang aku boleh cakap, 4 bulan guna Bio Essence Miracle Bio Water, aku tak menyesal repurchased it.

2. Apply toner using cotton pad. Sudah 6 bulan aku setia dengan Simple Toner, baru bulan ini aku beli Aiken Toner dek pengaruh tweets kecantikan. hehe. Bukanlah aku nak curang dengan Simple Toner. To me, I deeply in love with Simple Toner. Why ? sebab sangat sesuai untuk kulit sensitif macam aku ni. Aku tak boleh kasi feedback untuk Aiken Toner lagi sebab baru beberapa hari guna.

3. Apply Naruko Tea Tree Serum. Ini adalah kali pertama aku guna serum dan baru je beli bulan ni. Tapi aku suka gila serum ni sebab lepas pakai je terasa segar je muka. Aku beli serum dari brand Naruko ni sebab as you know, Tea Tree sangat sangat sesuai untuk kulit berjerawat. Its retains oil and inhibits bacteria, water retention and repair, clear acne smoothly and so many more.

4. Apply Nano Fresh White Dark Spot Corrector. pun baru je beli bulan ini yakni bulan Februari 2018. Tak nampak apa-apa perubahan lagi tapi alhamdulillah sesuai dengan kulit muka aku. Actually aku tak tahu sepatutnya produk ni perlu pakai sebelum serum or selepas serum ?

5. Simple Hydrating Light Moisturiser. Hampir 4 bulan setia dengannya. Kalau korang perasan, Simple brand keluarkan 2 jenis moisturiser yakni Simple Hydrating Light Moisturiser dengan Simple Protecting Moisture Cream. Hasil baca reviews, apa yang aku dapat adalah, Simple Hydrating Light Moisturiser adalah sesuai untuk oily skin type while Simple Protecting Moisture Cream adalah sesuai untuk dry skin. Correct me if I'm wrong, okay. But then, setakat ni alhamdulillah, it's work for me. I love use it.

6. Bio Essence Tanaka White Double Whitening Day Cream. Aku beli sejak dari bulan 8 tahun lepas, means 6 bulan berlalu. I love this day cream sebab setelah berbulan apply, kulit muka aku makin cerah dan sekata. Tapi takde la cerah macam orang korea since aku pakai jarang-jarang. 

 kasi zoom sikit takut tak nampak gambar atas tu..hehe

7. Biore UV Perfect Milk. Korang mesti keliru setiap kali nak pilih sunscreen or sunblock, kan? Bila pergi ke rak susunan Biore Brand je dah pening sebab banyak gila Biore keluarkan produk sunscreen or sunblock. Tapi, apa yang aku kaji, this sunscreen is suitable for oily skin. Kalau korang tak pakai sunscreen sebelum ni, after read this, YOU MUST APPLY THIS!! Sunscreen adalah wajib dipakai sebelum keluar berdepan dengan cahaya matahari !! Kalau tak muka cepat tua, berjeragat, parut jerawat makin hitam, kanser kulit ! Nauzubillah. Reapply after 3 or 4 hours.

Okay, kiranya aku lock muka aku sebelum make up by using sunscreen.


Dah skin care, proceed to make up ! Tapi make up yang aku tekankan dalam entri ini hanyalah bahagian muka. Tak fokus pada mata, bibir dll.

1. L'OREAL Lucent Magique Pure Light Primer. primer adalah asas yang wajib bila nak start make up. sebab apa ? sebab nak halang dari clogged pores. Wajib ada okay. Tak kira lah primer bran apa sekali pun. To me, I love this primer. Harga asal dalam RM60.++ if I not mistaken. but then Hermo buat sales tahun lepas. So jadilah RM31.95. WOW! hhehehe..

 kasi zoom sikit.

2. NRC Foundation or Maybelline Fit Me Foundation code 120. Tapi setiap kali ke kelas, biasenye aku pakai Fit Me sebab texture dia ringan sikit compared NRC tapi Fit Me is just medium coverage while NRC is more full coverage. So, bila ada presentation or hari yang penting je aku akan pakai NRC Foundation. (nak jimat..hihi)

3. Pixy Compact Powder or LAKME Rose Powder with suncreen. Dua-dua ni aku jadikan sebagai foundation lock. Nak kasi foundation lebih kemas. Sebelum ni aku guna Pixy tapi sales haritu terbeli LAKME sebab loose powder dan baunya ya ampunnnn....sangat wangi... I love both. Akan aku tukar-tukar ikut kesesuaian hari..hehe

So, that's all... Untuk lipstick yang sumpah banyak nak pengsan, eye make up semua tu akan aku separately with different entry. InsyaAllah, soon.

Hasil dari skin care + make up yang di atas, ini lah hasilnya. Still nampak parut sebab malas nak pakai concealer semua tu. pergi ke kelas je guys, bukan nak pergi photoshoot. (orang lain yang natural beauty pun akan hentam aku pulak..hahaha)



let's go ! confidence is the must ! Bila konfiden, belajar pun semangat. ye dok ?

No comments:

Post a Comment